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Institut für Informatik >  AG Digital Humanities   >  Mitarbeiter  > Björn Zenker

Digital Humanities Research Group

Die Arbeitsgruppe Digital Humanities wurde vom Department Informatik anlässlich der Versetzung von Prof. Dr.-ing. Günther Görz in den Ruhestand zum 1.10.2012 eingerichtet. In ihr sollen Forschungsprojekte im Schnittbereich von Informatik und Geisteswissenschaften durchgeführt werden, insbesondere solche, die bereits an der Professur für Künstliche Intelligenz initiiert worden waren.

Die Professur für Künstliche Intelligenz wird als Professur für Kognitive Systeme weitergeführt und soll im Jahr 2014 neu besetzt werden. Der frühere Lehrstuhl für Künstliche Intelligenz existiert nicht mehr als eigener Lehrstuhl, sondern wurde auf Beschluss des Departments mit dem Lehrstuhl für Theoretische Informatik fusioniert, den Prof. Dr. Lutz Schröder seit dem Sommersemester 2012 innehat. Um die Vorgeschichte zu dokumentieren, sind an dieser Stelle auch die alten Seiten der Professur KI abgelegt.

Dr.-Ing. Björn Zenker

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Contact

Email: bjoernzenkerfaude
Phone: 09131/85-29096
Address: Konrad-Zuse-Str. 3-5,91052 Erlangen
Room: 00.046

Teaching

Projects

Thesis supervision

Please contact me, if you want to do a bachelor or masters thesis under my supervision. The list of open thesis topics is not complete and we have always additional interesting topics to choose from. A list of ongoing and completed theses under my supervision can be found here.

Research interests

  • Steiner Tree Problem
    • STP in euclidean networks
    • Approximation by means of local search
  • Pedestrian Navigation Systems
    • Group Recommendation
    • Group Routing
    • Integration of live public transport data in route recommendation
    • Coupling of recommendation system and route planners in pedestrian navigation
  • Decision oriented programming (MADL)
  • Prolog

Former teaching

  • Übungen zu Grundlagen der Logik und Logikprogrammierung
  • Übungen zu Künstliche Intelligenz 1
  • Übung zu Web Site Engeneering
  • Praktikum Kognitive Robotik
  • Seminar Navigationssysteme
  • Vorlesung Kognitive Systeme 1
  • &Ubung; zu Kognitive Systeme 1
  • Vorlesung Kognitive Systeme 2
  • &Ubung; zu Kognitive Systeme 2
  • Seminar Steinerbaumproblem
private Homepage

MADL (Multi Attributive Decision Language)

MADL is a decision oriented programming language to model and make multi attributive decisions. Its structure is based on the ana lysis ofdecisions and goals in HCI. It allows modeling of hierarchical decisions and taking HCI specific characteristics like probability and risk into account.

You can try MADL onlinenew, download the MADL library for Java, , ShowMADE , example MADL programms and models ( .tar.gz or .zip ) and the MADL grammar (pseudo BNF from ANTLR) .

Recent publications

  • Approximation of Steiner Minimum Trees in Euclidean Planar Graphs Using Euclidian Steiner Minimum Trees , Björn Zenker
  • Calculating Meeting Points for Multi User Pedestrian Navigation Systems , Björn Zenker, Muench, Alexander
  • Meeting Points for People using Steiner Trees , Björn Zenker, Muench, Alexander
  • People go out together: a neglected context factor in pedestrian assistance systems . , Björn Zenker

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  Impressum Stand: 11.4.2016